Teszteltük a Spacecraft 3D-t

Remek AR-alkalmazást fejlesztett ki a NASA: a Spacecraft 3D kiváló szemléltető eszköz lehet azokon az órákon, ahol az űr a téma. Elég hozzá egy okostelefon, egy kinyomtatott marker, és máris indulhat az űrutazás.

alt


AR az iskolában

A kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) lényege, hogy mobiltelefonunk, tabletünk, esetleg asztali számítógépünk kameráján keresztül nézünk valamit és a megfelelő alkalmazás odavetít további képeket, információkat. Számos felhasználási területe van, kezdve a régészettől, az építészeten és a vizuális művészeteken át egészen a marketingig és az orvostudományig. Egy ideje pedig az oktatásban is megjelent: további szövegekkel, audió-és videóanyaggal, illetve grafikákkal egészíthető ki általa a valós időben tanult tananyag, ami lehetővé teszi a személyre szabott, rugalmas tanulást, és összeköti az iskolában elsajátított ismereteket a valós világgal. 

A kiterjesztett valóság hatékony módot kínál arra, hogy a tanulók még könnyebben hozzáférhessenek bizonyos tartalmakhoz, ezért a szakértők szerint – ha már nagyon sok diák zsebében így is, úgy is ott lapul az okostelefon – egyáltalán nem ördögtől való a technika. Az AR segítségével nő az oktatói munka hatékonysága is, emellett lehetővé teszi a tanulók oktatási-tanulási folyamatba történő aktív bevonását – állítják a Topschool szakértői. 

Az AR ugyanis megragadja a fiatalok figyelmét, vonzóvá teszi a tanórákat, ráadásul nem igényel különösebb anyagi vagy humánerő-forrást. Elég hozzá csupán egy kamerával felszerelt okoseszköz, illetve minimális informatikai tudás a pedagógus részéről. Egy gyors böngészést követően számos olyan kiterjesztett valóságos applikációra bukkanhatunk az interneten, amelynek iskolai környezetben való használatához nem kell programozói képesség.

Űr mindenkinek

Ilyen például a Spacecraft 3D, amelyet az amerikai Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal (NASA) fejlesztett ki. A – remélhetőleg még sokáig – ingyenesen hozzáférhető appot Androidra és Apple-eszközökre tudjuk telepíteni. Előbbi esetén 4.0 és újabb, utóbbinál minimum iOS 8.0 operációs rendszer kell hozzá, az alkalmazást iPhone-on, iPaden és iPod touchon tudjuk használni. 

A Spacecraft 3D lényegében egy edukációs applikáció, amelynek segítségével kiterjesztett valóságban tudunk különféle űreszközöket megcsodálni. Az appal a Földet és a Naprendszert fedezhetjük fel olyan közelről, ahogyan arra csak az űreszközök képesek. Nincs más dolgunk tehát, mint letölteni (itt vagy itt) az alkalmazást okoseszközünkre, majd kinyomtatnunk a NASA honlapjáról (esetleg az applikáció felületéről) ezt az AR markert, és kezdődhet is a szórakozás.  

Amint ezzel megvagyunk, az app megnyitása után egyből ki is választhatjuk űreszközünket. (A Spacecraft 3D kizárólag angol nyelven érhető el.) Ez lehet marsjáró eszköz, Föld körüli pályára állított műhold, Naprendszert vizsgáló szonda, hordozórakéta, esetleg antenna. Utóbbiból három érhető el egyelőre, marsjáróból (mint amilyen a vörös bolygót 2013 óta kutató robot, a Curiosity), szondából, műholdból és hordozórakétából pedig hat-hat. A fejlesztők ígérete szerint érdemes többször megnyitni az appot, mivel a későbbiekben újabb és újabb NASA-missziók lesznek elérhetők a frissítéseknek köszönhetően. Kedvcsinálónak pedig íme egy rövid videó.

Ha a kinyomtatott képeket (amelyeket ki is lehet vágni) letettük az asztalra, és ráirányítjuk okoseszközünk kameráját, azonnal megelevenedik a kijelzőn a kiválasztott űreszközünk. Egy másik lehetőség a ’Pick by Marker’ mód: ekkor a kinyomtatott marker második oldalára kell irányítanunk a kamerát, az app pedig automatikusan kiválasztja az adott felületnek megfelelő űreszközt. A megjelent képet kinagyíthatjuk, 180 fokkal elfordíthatjuk, illetve készíthetünk képernyőmentést is, amely az okoseszköz mappájába kerül. 

A kijelző bal alsó sarkában található három jobbra mutató nyílra kattintva egy kicsit jobban megismerhetjük az adott eszközt (igaz, ez a funkció egyelőre nem sok eszköznél működik), például a Curiosity-nél megnézhetjük, hogy hol van a robot főkameráit tartó árboc, míg az antennákat tetszés szerint le-föl mozgathatjuk. A képernyő jobb oldalán manuálisan forgathatjuk a képet, bele is nagyíthatunk, majd vissza is ugorhatunk AR-módra. Minden egyes űreszköznél rövid leírást találunk: az eszköz neve mellett a pontos méretét, tömegét, a küldetés kezdetének dátumát, az ezzel kapcsolatos legfontosabb információkat, valamint a History résznél egy néhány soros leírást, mindezt természetesen angolul. 

Nem ez az alkalmazás lesz az, amelynek tanulmányozásával a Föld, vagy a Naprendszer jobban megismerhetővé válik, ám a Spacecraft 3D kiváló szemléltető eszköz lehet azokon az órákon, ahol az űr a téma, és naprakész információival jól kiegészítheti az űrkutatásról szóló tudásunkat. Bár a kiterjesztett valóságban megelevenedő űreszközök egyelőre nem túl kidolgozottak, arra mindenféleképpen jók, hogy a diákok mintegy „testközelből” megismerjék az eddig csak hírekből ismert NASA-missziókat.