Valahol Európában – vonattal

Egy uniós programnak köszönhetően idén nyártól az európai fiatalok akár az egész kontinenst keresztül-kasul bejárhatják vonattal, ráadásul ingyen. Ehhez nem kell mást tenni, csak időben benyújtani a megfelelő dokumentációkat – garantált, hogy a programban részt vevő fiatalok egy egész életre szóló élménnyel gazdagodnak, amihez a TanTrend most úti tippeket ajánl.

alt


Hurrá, (ingyen) nyaralunk!

Az Európai Parlament két éve kezdte tárgyalni azt a főként oktatási céllal előterjesztett javaslatot, amelynek értelmében minden, 18. életévét betöltő európai fiatalnak két hétre szóló Interrail-jegyet biztosítanának ingyenesen az unió területén. Tavaly már kísérleti program is indult Move2Learn, Learn2Move néven, amelyben ötezer, 16. életévét betöltött uniós polgár vehetett reszt. 

A következő, 2021 és 2027 közötti uniós költségvetésben 700 millió eurót különítenek el arra, hogy a 18. életévüket az adott évben betöltő fiatalok kihasználhassák az unió InterRail-programját – mondta el Navracsics Tibor oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért felelős uniós biztos múlt héten az MTI tudósítása szerint. Brüsszeli források szerint a programban összesen mintegy 20-30 ezer (a korábbi hírek még 20-50 ezer főről szóltak) uniós fiatal vehet részt, hazánkból pedig az országokra lebontott kvóta értelmében 287-en indulhatnak Európa felfedezésére. 

Egy, az Európai Parlamentben tartott korábbi kerekasztal-beszélgetésen az is elhangzott, hogy ez a szám a – kezdeti nehézségek után – a jövőben akár a 100 ezret is elérheti, és elképzelhető, hogy a programot kiterjesztik a távolsági buszokra és a fapados járatokra is, merthogy egyelőre nem minden tagállamban megfelelő a vasúti lefedettség. 

Fontos hangsúlyozni, hogy a díjmentes Interrail-jegyekhez kizárólag pályázat útján lehet hozzájutni: erre június 12. és július 26. között van idő, az egyetlen feltétel, hogy a pályázó 2018-ban töltse be a 18. életévét. Legfeljebb négy helyre lehet pályázni, maximum harminc napos időtartamra, annyi kikötés van, hogy uniós tagállamból kell útnak indulni, és az unió területén belül kell maradni, lehet egyénileg menni, de akár öten is. A pályázatok május végén jelennek meg, júniusban lesz az értékelés, az utat pedig július-szeptember folyamán kell megtenni. 

Hova menjünk?

A pályázatok elbírálásakor előnyt élveznek azok, akik a kulturális örökség évének kitüntetett városait vagy régióit jelölik meg. Tavaly az Európai Parlament és az Európa Tanács 2018-at a Kulturális Örökség Európai Évének nyilvánította, amelynek célja a közös európai történelem megismerése, illetve a közösségi identitás erősítése. Ebből a célból Európa-szerte rendezvények ezrei várják a látogatókat (az események országonkénti lebontását erre a linkre kattintva találja), akiknek így lehetőségük nyílik arra, hogy szorosabb kapcsolatba kerüljenek az „öreg kontinens” hatalmas kulturális örökségével, amely fontos identitásképző elem, és amely folyamatos párbeszédre sarkall: általa megismerhetjük, kik vagyunk, és hogyan élhetjük meg európaiságunkat. 

Ha már eldöntöttük, hogy pályázunk, már csak annyi dolgunk van, hogy kiválasszuk úti céljainkat – ahogy azt fentebb említettük, minimum egy, legfeljebb négy helyszínt jelölhetünk meg. Bár az utazás a legforróbb hónapokra esik, mi most nem a klasszikus, vonattal jól megközelíthető tengerparti üdülőhelyekre szeretnénk felhívni a figyelmet, hanem azokat a helyszíneket vettük számba, amelyek megjelölése a bírálat során előnyt élvezhetnek. Kezdjük rögtön déli szomszédjainkkal! Eleve a hosszú, 9 órás menetidő sokakat eltántoríthat, de mivel nem EU-tag, Szerbia így is, úgy is kiesik a körből, viszont Zágráb jó választás lehet: nemcsak azért, mert a 6 órás út a tűréshatáron belül van, hanem mert a barokk házsorok és az eklektikus középületek közötti hosszú sétákat egyszerre fogják élvezni a könnyed kikapcsolódásra vágyók és a horvát-magyar közös, hét évszázadot felölelő történelem nyomait kutatók.

Bár a hiperolcsó távolsági autóbuszok, és újabban a fapados repülőjáratok is elérhető alternatív közlekedési módot jelentenek, Erdélybe talán mégis vasúttal érdemes menni. Akár egy nap alatt oda-vissza megjárhatjuk Nagyváradot, ahol Erdély és Románia legnagyobb barokk templomát is megcsodálhatjuk, ellátogathatunk Mátyás királyunk szülővárosába, Kolozsvárra, vagy éppen Marosvásárhelyre, illetve a Székelyföldre. Gyergyószentmiklósról könnyen megközelíthető a Gyilkos-tó és a Békás-szoros, míg Tusnádfürdőről a Szent Anna-tó – készüljünk fel azonban arra, hogy jószerivel az egész napot a vonaton fogjuk tölteni (a Corona InterCity ellenben éjszakai vonat), a táj viszont minden kényelmetlenségért kárpótol. 

Alig két és fél órányi vonatútra van Budapestről Pozsony; nehéz kihagyni, pláne nem észrevenni a Duna bal partján, egy 85 méter magas dombon magasodó négy saroktornyos várat, amely ma a Szlovák Nemzeti Múzeum állandó kiállításainak ad otthont. Ha a keleti országrészbe visz az utunk, keressük fel Kassát és persze a város főterén álló Szent Erzsébet székesegyházat, benne II. Rákóczi Ferenc fejedelmünk földi maradványaival. Prágába kicsit hosszabb az út, de megéri felkerekedni a cseh fővárosba, amely Európa egyik kulturális fővárosa. A Budapest-Prága vonal többi csehországi megállóhelyén (Břeclav, Brno, Pardubice) egymást érik a világörökségi helyszínek, míg helyi csatlakozással eljuthatunk Český Krumlovba, ebbe a cseh ékszerdobozba is.

Ha a Lajtán túlra érkezünk, és már láttuk Bécset, utazzunk tovább inkább Mozart városába, Salzburgba, a felső-ausztriai Linzbe vagy a bájos Innsbruckba. Egy másik viszonylaton érdemes felkeresni Grazot is, amelynek óvárosa a Világörökség része, esetleg a déli tartományok valamelyik települését a Klagenfurt-Villach-Lienz hármas közül. Szlovéniában töltődjünk fel Ljubljana belvárosában, ahonnan könnyen eljuthatunk (leginkább busszal) a festői Bledi-tóhoz. A kiváló fapados összeköttetés ellenére is megéri vonattal elmenni Lengyelországba, ahol a kihagyhatatlan Varsó és Krakkó mellett Katowicét érdemes felkeresni (innen 50 perc vonattal Oświęcim, ahonnan busszal mehetünk tovább Auschwitz I-ba), a felső-sziléziai településről pedig Wrocław és Poznan felé vehetjük az irányt.