Vállalkozni fiatalon? – II.

Előző cikkünkben az egyre népszerűbbé váló adózási formát, az egyéni vállalkozás – azon belül is a kata – előnyeit és buktatóit ismertettük, ezúttal pedig olyan tevékenységeket mutatunk be, amelyekre – a tendenciákat látva – érdemes lehet vállalkozást alapítani, akár már egészen fiatalon.

alt


Ahogy a népi bölcsesség tartja, csak az első millió megszerzése nehéz – na de nem a világ legismertebb milliárdosai számára. Mark Zuckerberg, Evan Spiegel, Sir Richard Branson, Larry Page – csak néhány név azon világhírű cégvezér-alapítók közül, akik alig estek ki az iskolapadból, máris milliomosnak mondhatták magukat. A Facebook-vezér – aki mindössze 20 éves volt, amikor elindította azóta 2 milliárd főt számláló közösségi oldalát – mindössze 22, a Snapchat-alapító Spiegel és a brit mágnás-filantróp Branson egyaránt 23, míg a Google társalapítójaként befutó Page 25 éves volt, amikor szert tett arra a bizonyos első millióra.

Esetük persze nem azt jelenti, hogy a sikerhez – a jó ötlet mellett – elég lenne a lendület és az ifjonti hév. Ugyanakkor az továbbra is igaz, hogy – ahogy arra előző cikkünkben is felhívtuk a figyelmet – vállalkozásba fiatalon érdemes belevágni, és aki így tesz, annak immáron nem kell a sötétben tapogatóznia, elveszve a bürokrácia útvesztőjében. Nekik nyújthat mankót többek között a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége: a FIVOSZ évek óta a NAV-val közösen igyekszik folyamatos segítséget nyújtani a fiatal vállalkozóknak, idén továbbá elindult a „Fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása" című (GINOP-5.2.7-17) pályázat, de létezik fiatal vállalkozóknak szóló, határokon átnyúló erasmusos csereprogram is.

És hogy mire érdemes vállalkozást alapítani ma, 2018-ban, Magyarországon? A következőkben ebben nyújtunk most segítséget.

1. Sharing economy: oszd meg és uralkodj

A közösségi gazdaság a különféle árukhoz, szolgáltatásokhoz, adatokhoz és tudáshoz való közösségi hozzáférést jelenti. Bár leginkább az Uberrel és az Airbnb-vel szokás azonosítani, ma már az élet összes területén található megosztáson alapuló üzleti modellről beszélünk, hiszen ide tartoznak a gombamód szaporodó coworking irodák, az autóbérlés (Turo), a telekocsi (Oszkár), vagy a népszerű Couchsurfing. Az ún. peer-to-peer piac – amelynek értékét 26 milliárd dollárra taksálják – rengeteg potenciált rejt magában, hiszen akár néhány éve is elképzelhetetlen lett volna, hogy megunt könyvünket (BookCrossing, Little Free Libray stb.) cserélgessük idegenekkel online, bérbe adjuk kameránkat (Cameralends), kerékpárunkat vagy éppen snowboardunkat (Spinlister), ám a megváltozott fogyasztói szokások életre hívták ezeket a platformokat. A sharing economy exponenciálisan növekszik, több ezer céget alapítanak világszerte, a digitális bennszülötteknek is nevezett nemzedék – amelyre egyre kevésbé jellemző a tulajdon birtoklásának vágya, sokkal inkább a kötöttségek nélküli élet és a kényelem – pedig előszeretettel élvezi ennek előnyeit, mint amilyen például a fenntarthatóság vagy a közösséghez tartozás.

2. Food truck, avagy gasztroforradalom négykeréken

John Rampton amerikai vállalkozó azt tanácsolja, hogy a hagyományos étterem nyitásán gondolkodók először alakítsanak ki inkább egy food truckot, amelynek előnye, hogy olcsó, nincs helyhez kötve, és lehet az idényhez igazítva is működtetni. Itthon még gyerekcipőben jár, de a jövő legnagyobb sikerágazatának tartják. Legismertebb hazai képviselője a Zing, amelynek truckjai a belvárosi Gozsdu udvar mellett, illetve a Kazinczy utcai Karavánban lelhetők fel, illetve a Savoya Parkkal szemben, közvetlenül a Duna partján található Dunaparty Megálló, és évek óta nagy sikerrel működik a Kincsem parkban a legjobb guruló étkezdéket felvonultató Food Truck Show. Az Egyesült Államokban az iparág 2015-ben 856,7 millió forgalmat generált, amely jövőre a várakozások szerint meg fogja közelíteni az 1 milliárd dollárt.

3. Instagram-oldal kezelés

Ha egész napunkat már úgy is képek posztolásával töltjük, ismerjük a közösségimédia-trendeket, és még némi fotózási alapismerettel is rendelkezünk, akkor az Instagram-account(ok) kezelését nekünk találták ki. Bár itt a cikk bevezetőjében említett első millió összegyűjtése kissé fáradságosabb feladat, a cégek egyre több pénzt fordítanak arra, hogy minden közösségi oldalon jelen legyenek, amit erőforrás hiányában külsős munkatársaknak szerveznek ki. A Facebook tulajdonában lévő képmegosztó pedig egyre komolyabban veszi a hirdetni vágyó cégeket, nem mellesleg nagyon jól megy a szekere, hiszen idén érte el először a havi 1 milliárd – aktív – felhasználót, ami tavaly szeptemberhez képest 200 milliós bővülést jelent. Közösségi oldalt szabadúszóként, mint egyéni vállalkozó is kezelhetünk, és akár több cégnek is bedolgozhatunk.

4. Webshop kicsit másként

Webshopból tele a padlás, ám annak előfizetéses verziója (box subscription service) kevésbé elterjedt Magyarországon, pedig az Entrepreneur írása szerint sokkal kiszámíthatóbb és tervezhetőbb vele a bevétel és könnyebben tehetünk szert általa törzsvásárlókra. Ennek a szolgáltatásnak a lényege, hogy a vásárló bizonyos havidíj fejében termékeket rendel a szépségápolástól kezdve a gyerekjátékokon át az angol teáig szinte bármit, de hogy pontosan mit, azt csak a doboz kinyitásakor ismeri meg. Ilyen például a Magyarországon egyre népszerűbb Book a Sloth Club, amely havonta egy előre meghirdetett téma köré csoportosítva állít össze egy könyves meglepetésdobozt, benne egy könyvvel, illetve különféle ajándékokkal, (könyvtámasz, bögre, zokni stb.) meghatározott díj ellenében. Ha ilyen webshop indításán gondolkodunk, érdemes ezen a linken inspirációt meríteni.

+1 Legyünk zöldek!

Bármibe is fogjunk, tartsuk szem előtt, hogy a mostani nemzedéknek rendkívül fontos a környezettudatosság. Az Ipsos kutatása szerint az árammal való takarékoskodáson, a zöld energia használatán vagy az energiatakarékos elektromos eszközök vásárlásán túl ez az új, energiafelhasználással kapcsolatos termékek és szolgáltatások iránti fokozott keresletben is megmutatkozik. Az Accenture 17 országra kiterjedő felmérése (The New Energy Consumer: Thriving in the Energy Ecosystem) szerint például a 18-34 éves korosztály kétharmada használna olyan applikációt, amellyel az otthoni energiahasználatot távolról tudja kontrollálni. A fiatal nemzedék körében ráadásul háromszor nagyobb azoknak az aránya az 55 év felettiekhez képest, akik hajlandóak lennének intelligens otthoni okoseszközökre költeni. A jövőben így várhatóan még nagyobb igény lesz a „zöld” vállalkozások iránt.

Kapcsolódó tartalmak

Vállalkozni fiatalon?

A statisztikák szerint folyamatosan növekszik a vállalkozók száma Magyarországon, köszönhetően többek között az új, népszerű adózási formák megjelenésének. Általános igazság, hogy vállalkozásba fiatalon érdemes belefogni, ami persze nem egyszerű, ám a vállalkozói kedven nagyot lendíthet, hogy a duplájára emelkedett a katások bevételi határa. Cikksorozatunk első részében az egyéni vállalkozói formát mutatjuk be.