Word oktatás ghánai módra

Richard Appiah Akoto (Facebook-nevén: Owura Kwadwo Hottish) egy teljesen átlagos pedagógus is lehetne, de február 15-én közzétett posztja után hétköznapi hősként ünnepelték.

A képen Richard Appiah Akoto látható.
 

A világhírűvé vált bejegyzés

Richard egy tanórájának jelenetét tette közzé a közösségi portálon, amire több ezren figyeltek fel, és sorra osztották meg különleges oktatási módszerét. 

A vizuális kultúra oktatásában is jártas informatikatanár a Wordöt hagyományos táblán ábrázolja. Mivel a kumasii iskolában 2011 óta nem áll rendelkezésre semmilyen, tanítást segítő informatikai eszköz, így krétarajzzal szemlélteti a szövegszerkesztő program menüsorát, s azok funkcióját. A részletesen kidolgozott ábrákat a gyerekek le tudják másolni a füzetükbe, s ha egyszer számítógép előtt kell bizonyítaniuk - ugyanis a tantervnek része az információs és kommunikációs technológia tantárgy -, akkor már tudni fogják, hogyan is lássanak neki egy szöveg megszerkesztéséhez. 

Bejegyzését a következő kiírással osztotta meg: „A ghánai iskolában az IKT-oktatás nagyon vicces. Az IKT fontos. Szeretem a diákjaimat, ezért azt akarom, hogy értsék, amiről tanítok!”

Számunkra szinte elképzelhetetlen, hogy ne legyen legalább egy informatikai eszköz az iskolában, amin be tudnák mutatni az alapprogramok működését, hiszen napjainkban a digitális íráskészség ugyanannyira az alapműveltség része, mint a számolás vagy az olvasás. 

A legmeghökkentőbb, hogy Kumasi – bár Kertvárosként is emlegetik különleges virágai és növényzete miatt – nem egy világvégi kis falu, hanem Ghána második legnépesebb városa, mintegy másfélmillió lakossal. 

A bejegyzést 4400-an osztották meg a közösségi oldalon, így nem is meglepő, hogy sorra érkeznek az iskolának a felajánlások, még a Microsoft is felfigyelt rájuk, s megígérte, hogy küld nekik számítógépeket. Richard megörült a sok felajánlásnak, de arra is felhívta a figyelmet, hogy ez nem egyedi probléma, így más iskoláknak is juttatott a beérkezett informatikai eszközökből. 

Az afrikai közoktatás helyzete

Richard Appiah Akoto kifejtette, hogy a ghánai főváros, Accra diákjai hatalmas előnnyel rendelkeznek a tesztek megírása során, hiszen nekik volt lehetőségük számítógépen gyakorolniuk, míg a vidéki tanulók csak a táblán és saját füzetükben láthatnak „képernyőt”. 

Az ingyenes közoktatás alacsony színvonala sajnos jellemző az afrikai országokra. A közpénzeknek csupán kis részét fordítják az oktatás fejlesztésére, az állami szférában foglalkoztatott tanárok alulfizetettek, s a finanszírozási költség nagy részét a háztartások cipelik. Mivel az oktatás színvonala nem kielégítő - pedig a sikeres élethez nagyon is szükséges -, a szegényebb családok is arra kényszerülnek, hogy drága magánintézetekben taníttassák gyermekeiket. Az utóbbi években egész üzleti szektor alakult a magánoktatás köré, amely kifejezetten a szegényebb réteget célozza meg. A legnagyobb probléma viszont az, hogy ezek az intézmények sem érhetnek el mindenkihez, hiszen többnyire a városokban találhatók. 

A kenyai fővárosban, Nairobiban már 15 évvel ezelőtt meghirdette a kormány az ingyenes alapfokú oktatási rendszert, a kutatások mégis azt bizonyítják, hogy az általános iskolások több mint fele magániskolába jár. 

Ugyanebből a kutatási eredményből kiderül az is, hogy Afrikában még a szegényebb szülők is gyakran „menekítik” gyermeküket az állami intézményekből, hiszen működésük átláthatatlan, illegális díjakat szednek be, s esetenként a tanárok meg sem jelennek az órákon. Az állami iskolák mára már teljesen szegregáltan működnek, csak a mélyszegénységben élők gyerekei tanulnak ezekben az intézményekben. Egy érdekes generációs váltás is megfigyelhető: a fiatalabb szülők felismerték a tanulás előnyeit, és a színvonalas oktatást csak a magánszektor bevonásával látják megvalósíthatónak.