Zsebpénzügyesek

Lehet- e „pénzügyi szakértő” mindenkiből, akinek zsebpénze van? A tapasztalatok szerint nem feltétlenül, de ezen az állapoton igyekeznek változtatni a Zsebpénzügyes verseny szervezői.

A képen pénzek és egy óra látható.


„Főszerepben”: a háztartások

Többek egybehangzó véleménye szerint a gazdasági világválság – egyebek mellett – a háztartások gazdaságban betöltött szerepére is ráirányította a figyelmet. Az ezzel kapcsolatos elméletek nem újak, hiszen az Egyesült Államokban és Nyugat Európában reneszánszát élő „New Household Economics” irányzat is csaknem ötvenéves, ám a kérdéskör a mai napig nem vált közismertté Magyarországon. Joggal reménykedhetünk azonban abban, hogy a helyzet változni fog – például a Zsebpénzügyes verseny révén, amelynek ez is kiemelt témái közé tartozik. 

„Mindannyian szeretnénk gondoskodni magunkról és szeretteinkről, de egy előnytelen hitel vagy rossz időszak minden számítást keresztülhúzhat. Éppen ezért a pénzügyi jártasság olyan kompetencia, amit a diákoknak még azelőtt kell elsajátítaniuk, hogy kilépnek a nagybetűs életbe” – fogalmazta meg Felfalusi Péter, az Intrum Justitia vezérigazgatója. Meglátását két további tényező is alátámasztja: részint az Európai Fogyasztói Fizetési Jelentés, melyből kiderült, hogy a 18-34 év közötti magyarok számára fontos a pénzügyi tudatosság, a megkérdezettek több mint fele havi szinten tesz félre. Másrészt a Schönherz Iskolaszövetkezet felmérése, amelyből az derült ki, hogy a pénz és a tapasztalatszerzés, sőt az anyagi függetlenség kialakítása és céljaik önerőből történő megvalósítása is igen fontos a Z-generáció tagjai számára.   

Vetélkedő a pénzügyi tudatosság fejlesztéséért

A fentiekből adódóan a Zsebpénzügyes pénzügyi tudatossági vetélkedő a credit management vállalat társadalmi projektje keretében kifejezetten a középiskolásokat szólítja meg, a középfokú oktatásában és az egyetemi felkészítésében évtizedes tapasztalattal rendelkező Studium Generale (a Budapest Corvinus Egyetem ingyenes, hivatalos érettségi előkészítője) szakmai védnökségével. A versenyfeladatok nem kívánnak meg különleges pénzügyi ismereteket és olyan – bármelyik fiatal számára hasznos – információkkal ismertetik meg a résztvevőket, mint például az eladási árfolyam, vagy az Egyesített Betéti Kamatláb Mutató. Mindezt annak érdekében, hogy a későbbiekben a kevésbé gyakorlatias fiatalok se álljanak tanácstalanul az első befizetendő gázszámlák, vagy éppen bankkártya-tranzakciók papírjai felett…

A szervezők szerint már az is fontos eredménynek számít, ha egy csapat gyerek megtanulja, milyen fontos egy szerződés gondos átolvasása is. A vetélkedősorozatot hagyományteremtő szándékkal szervezik: az idei év tapasztalatait reményeik szerint a későbbiekben is kamatoztatják majd, további, hasonló vetélkedők szervezésével.

A Zsebpénzügyes verseny feladatait elsősorban a 16-17 éves fiatalok számára állították össze. A különböző fordulókon változatos, kreatív, ugyanakkor elgondolkodtató feladatok épülnek egymásra: az alapfogalmaktól és a háztartásokat érintő napi pénzügyi folyamatok  elemzésétől kezdve az összetettebb, társadalmi szintű problémák modellezéséig. Kvízkérdésekre, esszéírásra és esettanulmány jellegű feladatokra egyaránt számíthatnak a jelentkezők – ezeket a csapatok közösen gondolkodva oldják meg. 

Az MNB történetétől az idei adózási tudnivalókig 

A Zsebpénzügyes vetélkedősorozatra három diákból álló csapatok nevezhetnek a zsebpenzugyes.hu felületen. A versenyzők felkészülését egy felnőtt támogató – tanár vagy szülő – segíti. A vetélkedő egy online kvízzel veszi kezdetét október 27-én. Az első forduló legsikeresebb – megyénként 5-5 – csapatai a november 10-i második fordulóba jutnak, ahol már hosszabb, kifejtendő kérdésekre kell válaszolniuk – szintén online felületen keresztül. A weboldalt a szervezők folyamatosan frissítik hasznos tanulmányokkal, olvasmányokkal, amelyek segítik a felkészülést az egyes fordulókra – az MNB történetétől az idei adózási tudnivalókig. A felkészülést további fórumokon is igyekeznek segíteni – az információkon, mintateszteken kívül akár a prezentációs feladatokat segítő retorikai tréninggel is.

A vetélkedő zárásaként a legmagasabb pontszámot elérő, összesen 21 (megyénként egy, és két budapesti) csapat a budapesti, élőben zajló döntőben méri össze pénzügyi tudását. A döntőn egy esettanulmány keretében tesztelik a versenyzők pénzügyekkel kapcsolatos felkészültségét. Ennek során a megoldásokat minden csapat külön-külön mutatja be a zsűrinek és a közönségnek. A résztvevők értékes nyereményekkel (okostelefon, laptop, tablet) lehetnek gazdagabbak. A szervezők szerint azonban a verseny legfőbb hozadékai az új ismeretek és tapasztalatok lesznek számukra. Ezek hatása – remélhetőleg – pénzügyi döntéseiket is jó irányba befolyásolja majd. 

Regisztrációs időszak: 2017. október 4–25.
Első forduló (online): 2017. október 27.
Második forduló (online): 2017. november 10.
Döntő (élő): 2017. december 9.

További információk a versenyről, regisztráció: http://zsebpenzugyes.hu/
A verseny Facebook oldala: https://www.facebook.com/zsebpenzugyes

Kapcsolódó tartalmak

Beszéljünk, tanuljunk a pénzügyekről! - A Pénziránytű Alapítvány tankönyvei

A Pénziránytű Alapítvány pénzügyi-gazdasági tankönyvei ingyenesen elérhetők és letölthetők az Alapítvány honlapjáról. A könyvek mellett  az oldalon találhatunk kiegészítő feladatokat, tanári segédanyagokat, sőt még az egyes leckékhez tartozó prezentációkat is.

Pénzügyi kultúra a csokitőzsdén

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a 2016/17-es tanév rendjében meghirdette a Pénzügyi tudatosság és gazdálkodás témahetét. A kapcsolódó programsorozat egyaránt szól azokhoz, akik azt hiszik, hogy a pénz fán terem és azokhoz, akik fogukhoz verik a garast. Elsősorban mégis arra szeretné rávezetni a fiatalokat, hogy addig nyújtózkodjanak, ameddig a takarójuk ér.

Pénzügyi ismereteket az iskolába!

Diákhitel, személyi kölcsön, lízing, kamat – csupa olyan kifejezés, amely – ha nem is egy átlagos vasárnapi ebéd során, de – sok családban elhangzik, mivel a mindennapokhoz tartoznak. Elkerülhetetlen, hogy a gyermekek is találkoznak ezekkel a fogalmakkal, kérdés, mennyire értik a sokszor a felnőttek számára is nehezen átlátható pénzügyi folyamatokat. Az NGM azt javasolja, hogy a pénzügyi tudatosságot erősítendő a pénzügyi ismeretek oktatása mint önálló kötelező tantárgy jelenjen meg az iskolákban.