Billy Elliot - Kitörés a föld alól

Hogyan küzdhet egy kamasz az álmai megvalósulásáért, és miben rejlik a közösség ereje? Szülőként miként érint, ha a gyerek nem a családi hagyományokat akarja követni? Milyen belénk rosszul rögzült ideálokat kergetünk a jó szülőségről? Hogyan legyek a közösség megbecsült tagja, ha a közösségi elveket feladom a fiam jövője kedvéért?

1984-et írunk. Angliában kitör a bányászsztrájk. Easingtonban, a kis bányászfaluban is sztrájkba lépnek a dolgozók, hogy a kormány ne zárja be a helyieknek szinte egyetlen munkahelyet jelentő bányát. A kiskamasz Billy Elliot számára is ki van jelölve az út: bányász lesz majd, ha megnő, szabadidejében pedig bokszolni jár, hogy erősödjön – legalábbis apja ezt tudja róla. De Billy már régóta tudja, hogy ő táncolni szeretne, méghozzá balettezni. Amikor az egyik bokszedzés után véletlenül ott marad a következő órára, és meglátja a lányokat gyakorolni, hamarosan ő is beáll. Mrs. Wilinkson, a balett-tanár számára az első pillanatban egyértelművé válik, hogy Billy őstehetség. A fiú apja azonban hallani sem akar arról, hogy a fia holmi cicanadrágba bújva táncikáljon. Hiába akarja Mrs. Wilkinson titokban a Királyi Balettintézetbe felvételiztetni, apja megtudja, és Billyt eltiltja a további gyakorlástól.
Közben eldurvul a sztrájk, összecsapások törnek ki a rendőrség és a szakszervezet sztrájkoló munkásai között. A karácsonyi bányászbuli után Billy apja rájön, hogy mégis adnia kell egy esélyt a fiának. Billy londoni meghallgatására összekalapoznak egy kis pénzt, és az apa elkíséri a fiát. A meghallgatás sikeres, és Billy előtt megnyílik az út a tánckarrier előtt.

A 2000-ben nagy sikerrel bemutatott film, a Billy Elliot után Elton John írt zenét a film alapján készült musicalhez, amelyet Londonban mutattak be, 2005-ben. Az Erkel Színházban 2016-ban debütált a non-replica, azaz saját feldolgozású musical, óriási sikerrel. A grandiózus, látványos előadás főbb szerepei a fiatal karakterek miatt évről évre változnak. 2018 májusában új szereposztással mutatták be a darabot az Erkel színpadán. Billy szerepére ezúttal Puczkó-Smith Leventét választották.

Gyerekszínészek játszanak együtt profi, tapasztalt felnőtt színészekkel – így persze nagyon nehéz nem összehasonlítani a teljesítményeket, de Levente remekül bánik Billy karakterével; látszik, hogy nagyon összeszokott a benne megtestesülő fiúval, egészen átlényegül. Énekhangja és mozgáskészsége is jól tud érvényesülni a színpadon. Tóth Sándor megrendítően ábrázolja a kétségekkel közt hánykódó, a feleségét még mindig gyászoló apát, Gallusz Niki vérpezsdítő, profi tánctanár, s a június 20-ai előadás minden szereplője helyt áll a színpadon.

Szirtes Tamás rendező és Tihanyi Ákos koreográfus szemet gyönyörködtető produkciója, a Billy Elliot rengeteg színészt megmozgató, nagyszínpadi musical, a műfajra jellemző látványossággal, óriási színpadi elemekkel. A balettóra klasszikus zenéje és Elton John popmuzsikája ugyanolyan jól megfér egymással, mint a bányász–rendőr összecsapásban a két fél lépéseinek látszólag rendezetlen rendezettsége, vagy a szinte egész színpadot betöltő, monumentális öltözékek játékos mozgalmassága; mindez magával ragadja a nézőt. Elton John sokszor giccses-bájos slágerszámai és a darab nagy volumenű koreográfiája mögött felsejlenek általános érvényű kérdések is. Hogyan küzdhet egy kamasz az álmai megvalósulásáért, és miben rejlik a közösség ereje? Szülőként miként érint, ha a gyerek nem a családi hagyományokat akarja követni? Milyen belénk rosszul rögzült ideálokat kergetünk a jó szülőségről? Hogyan legyek a közösség megbecsült tagja, ha a közösségi elveket feladom a fiam jövője kedvéért? Mi egy nevelő, egy edző legfőbb feladata? Hogyan tudok hatni a szülőre, ha kiderül, hogy a gyereke rég látott tehetség?

Az előadás legfőbb üzenete számomra az volt, hogy a fenti kérdéseken elgondolkodtatott. Milyen a felelős szülő, a pedagógus, és hogyan tudok felülemelkedni, s felül lehet-e emelkedni a személyes sértettségemen, sikertelenségemen, elbukott álmaimon, ha a mérleg másik oldalán a gyerekem sikere, álmainak megvalósulása áll? Mennyire vagyok önkritikus és vallom be: nekem nem sikerült, de a fiamnak/lányomnak lehet, hogy jobb lesz? A felnőtt és a társadalmi folyamatokra érzékeny nézőben adekvát lehet egy további kérdés: milyen kilátásai lehetnek egy mai magyar, hátrányos helyzetben növekvő, tehetséges gyereknek. Van, aki azt mondja, van kiugrási lehetőség. Így gondolja Leblanc Gergely, az Operaház magántáncosa is, aki szerint „ahhoz kell nagyobb szerencse, hogy a közösség összefogjon, és segítsen neki eljutni a fővárosba” – olvashatjuk a darab ajánló füzetében, amikor azt kérdezték tőle, lehet-e ma Magyarországon akárkiből Billy Elliot. Akkor hát kívánjunk jó szerencsét magunknak – s reméljük, a bányászköszöntés ezúttal tényleg csak szerencsét hoz.

A produkciót 14 éven felülieknek ajánlják.

Fotók: Kraszner Nikolett, Operaház/Csibi Szilvia, Nagy Attila, Palyi Zsófia

 Kiskép: Kraszner Nikolett

Billy Elliot_A musical_Fotó_Ladinek Judit

Fotó: Kraszner Nikolett

Billy Elliot_A musical_Fotó_Kraszner Nikolett

Fotó: Kraszner Nikolett

Billy Elliot_A musical_Fotó_Kraszner Nikolett03

Fotó: Kraszner Nikolett

Billy Elliot_A musical_Fotó_Csibi Szilvia

 

Fotó: Csibi Szilvia

Billy Elliot_A musical_Fotó_Nagy Attila

Fotó: Nagy Attila

Billy Elliot_A musical_Fotó_Palyi Zsófia

Fotó: Palyi Zsófia

Billy Elliot_A musical_Fotó_Nagy Attila 2

Fotó: Nagy Attila

 

 

Billy Elliot_A musical_Fotó_Palyi Zsófia2

Fotó: Palyi Zsófia