Nagy nyári könyvajánló 5. rész: Pedagógusoknak

Nagy nyári könyvajánló-sorozatunk befejezéseként ajánlunk néhány címet a mesékkel való foglalkozások iránt érdeklődő pedagógusoknak, illetve mindenkinek, akit érdekel, hogyan gondolkodik ma néhány szakmai műhely, illetve kutató a magyarországi kortárs gyerekirodalomról, hogyan működik a meseterápia, milyen mesepedógiai irányzatok vannak, milyen olvasásnépszerűsítési metódusok léteznek.

 

Ötrészes sorozatunk végén itt szeretnénk megköszönni Dienes Éva könyvtárvezető (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Sárkányos Gyermekkönyvtára) és Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens (EKE - OFI – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum) segítségét. Nagyon hálásak vagyunk!

Mindenkinek további jó nyarat és kellemes feltöltődést kíván:

Besze Barbara 
és
Pásztor Csörgei Andrea

Előzmények:

http://tantrend.hu/mikkamakka/nagy-nyari-konyvajanlo-1-resz-6-9-eveseknek

http://tantrend.hu/mikkamakka/nagy-nyari-konyvajanlo-2-resz-9-12-eveseknek

http://tantrend.hu/mikkamakka/nagy-nyari-konyvajanlo-3-resz-12-14-eveseknek

http://tantrend.hu/mikkamakka/nagy-nyari-konyvajanlo-4-resz-14-ev-folottieknek

Papírszínház c könyv borítója

Csányi Dóra, Simon Krisztina, Tsík Sándor (szerk.): Papírszínház módszertani kézikönyv
Csimota Kiadó, 2016

A Papírszínház különböző felhasználási lehetőségeire ad gyakorlati tanácsokat könyvtárosoknak, pedagógusoknak, óvodapedagógusoknak és szülőknek. Cikkek, vélemények, tanácsok, ötletek, játékok, iskolai óravázlatok gyűjteménye, amelyben a Papírszínház sokrétű felhasználásának módjait mutatjuk be. A könyvet sokszorosítható sablonok, képek egészítik ki a kezdő és már gyakorlott felhasználók számára. A Papírszínház 2008-as magyarországi megjelenése óta nagyon sok pedagógus, gyerekekkel foglalkozó szakember használja napi munkájában ezt a technikát.

Mesebeszéd c könyv borítója

Hansági Ágnes – Hermann Zoltán – Mészáros Márton – Szekeres Nikoletta (szerk.): Mesebeszéd. A gyerek- és ifjúsági irodalom kézikönyve
Fiatal Írók Szövetsége, 2017

A Mesebeszéd című tanulmánykötet elsősorban azért jött létre, hogy – kapcsolódva a Fiatal Írók Szövetsége 2011-ben elindult, Mesebeszéd című szimpóziumsorozatában körüljárt kérdésekhez – gyakorlati segítséget, útmutatást, tájékozódási pontot és korszerű, a mindennapokban is alkalmazható tudást kínáljon mindazoknak a szakembereknek, tanítóknak, tanároknak, gyerekkönyvtárosoknak és nem utolsósorban szülőknek, akik azon dolgoznak, hogy olvasni szerető gyermekeket neveljenek.

Kézifékes fordulást is tud c könyv borítója

Hansági Ágnes – Hermann Zoltán – Mészáros Márton – Szekeres Nikoletta (szerk.): „…kézifékes fordulást is tud” – tanulmányok a legújabb magyar gyerekirodalomról
Balatonfüred Városért Közalapítvány, 2018

2016. november 11-én a Károli Gáspár Református Egyetem posztgraduális gyerekirodalom képzése – a Magyar Gyerekkönyv Fórum (HUBBY) szakmai támogatásával – rendezett konferenciát az utóbbi néhány év gyerekirodalmáról, gyerekkönyveiről. A nagy érdeklődés mellett lezajlott konferencia célja az volt, hogy bemutassa azt a fordulatot, amely a magyar gyerekkönyv-kultúrában a 2000-es évek eleje óta jelen lévő innovatív könyvkiadás kitartó munkáját betetőzte. Kötetünk tanulmányai a konferencia-előadásoknál részletesebben, a kritikai szemléletmódot megőrizve, de a tudományos érvelés alaposságával – az érdeklődők számára is jól követhető nyelven – igyekeznek kifejteni ennek a fordulatnak az irodalomtörténeti, színház-, elbeszélés- és líraelméleti, folklorisztikai és kultúratudományos feltételeit.

Így megyek az iskolába népmesekönyv borítója

Bajzáth Mária: Népmesekincstár 3. –  Így megyek az iskolába. Népmesék a világ minden tájáról 6–8 éveseknek
Kolibri Kiadó, 2018

A világ népmeséit egy-egy tematika, illetve korcsoport mentén közreadó Népmesekincstár-sorozat legújabb darabjának középpontjában az iskolakezdés áll. Az Így megyek az iskolába című kötet a 6–8 éves korosztály gondolkodásához illeszkedő mesegyűjtemény, amelyről a meséket válogató és a Népmesekincstár mesepedagógiai módszert kidolgozó Bajzáth Mária így vall: „Olyan meséket válogattam ebbe a gyűjteménybe a világ minden tájáról, amelyek segítenek átlépni a gyerekeknek egy új életszakaszba. Az iskolába induló kisgyerekekre − az erősödő fogalmi gondoskodás mellett − még jellemző a mesevilágban létezés. Képzeletüket a varázslat és a csoda éppúgy izgatja, mint ahogy érdeklik őket a számok, a test, az élet és a halál kérdései, a barátok, az ellenfelek, és a megfejthetetlennek tűnő talányok. Mesehallgatás közben a gyerek tét nélkül tapasztalhatja meg a jó és a rossz utak különbözőségét, kikacaghatja félelmeit, belebújhat bárki és bármi bőrébe. Miközben rengeteg információt szerez a világról, a népmese – nélkülözve az oktató szándékot – az érzelmeire hat, és évezredek tapasztalatát, tudását, örök emberi értékeket közvetít számára.”
A Népmesekincstár hét kötetből álló sorozata, melyet Bajzáth Mária mesepedagógus válogat, öt korosztálynak gyűjti össze a világ népmeséit: 0–4 éves, 4–6 éves, 6–8 éves, 8–10 éves gyerekeknek és a 11 éven felülieknek. A szülők és pedagógusok számára egyaránt hasznos gyűjteményeket a Népmesekincstár mesepedagógiájának két, a korosztályok igényeit követő módszertani kötete kíséri.

En senki segitseg népmesekönyv borítója

Bajzáth Mária: Népmesekincstár 4. –  Én, senki, segítség. Népmesék a világ minden tájáról 9 éves kortól
Kolibri Kiadó, 2018

Bajzáth Mária mesepedagógus nagy sikerű Népmesekincstár-sorozata a várva várt, kiskamaszoknak szóló népmese-válogatással bővül. Az Én, senki, segítség című könyv – címében hordozva az erre az életkorra igencsak jellemző problémákat – meséivel a 9 éves és annál idősebb korosztályt szólítja meg, és nekik kínálja, ha nem is a megoldást, de a mese felszabadító erejét, legyen szó közös mesélésről vagy önálló olvasásról.
„A Népmesekincstár negyedik kötetébe olyan népmeséket válogattam, amelyek kifejezetten a kiskamaszokat érdeklő témákról szólnak. Ebben az életkorban ugyanis épp olyan nagy szükség van a jókor, jól elmesélt népmesékre és a mesehallgatás semmivel sem pótolható meghitt, örömteli élményére, a mesélő felnőtt személyes jelenlétére, a kölcsönös, fókuszált figyelemre, mint kisgyerekkorban.
A kamaszkor küszöbén álló gyerekek már szenvedélyesen vágynak arra, hogy megismerjék és megértsék a világot. Néha azonban eltévednek a kérdések és a rengeteg lehetséges válasz útvesztőjében. Ám ha a felnőtt odafigyel rájuk, pontosan érzi és érzékeli majd, mikor lehet elővenni a mesekönyvet, és elolvasni vagy elmondani egy-egy mesét.
Bajzáth Mária mesepedagógus, a Népmesekincstár mesepedagógiai módszer kidolgozója

 

Mesefoglalkozások könyv borítója

Bajzáth Mária: Mesefoglalkozások gyűjteménye 1. – Pedagógusoknak
Kolibri Kiadó, 2015

A Népmesekincstár módszertanának gyakorlati kézikönyve a mindennapokban kipróbált, 49 mesefoglalkozás részletes leírását tartalmazza. A 38 éves korú gyerekeket nevelő pedagógusok számára nyújt hasznos segítséget a sokoldalú, élmény- és örömközpontú fejlesztésben. A témák szerint rendszerezett, a Népmesekincstár első (Itt vagyok, ragyogok!) és második (Járom az új váramat) kötetében található népmesék aranyfonalára mondókákat, népi játékokat és azok leírásait fűztük. A tiszta forrásból merített dalok kottákkal szerepelnek, a találós kérdések, a kézműves- és alkotó folyamatok pedig komplex egységet képeznek a többi elemmel.

„Nagyszerű munkaeszköze lesz ez a könyv mindenkinek, aki óvodásokat és kisiskolásokat szeretne nevelni-tanítani a népmesékkel - ahogy Bajzáth Mária teszi nagy sikerrel évtizedek óta."
Dr. Merényi Hajnalka tanszékvezető, ELTE Tanító- és Óvóképző Kar

„Bajzáth Mária mesefoglalkozásai igazi élményt jelentenek a pedagógusoknak is, segítik őket abban, hogy visszataláljanak a mesékhez. A felnőtt élménye alapozhatja meg a gyermek örömét."
Dr. Nyitrai Ágnes tanszékvezető, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

„Ez a könyv gazdagító módszertani anyag, mely lehetőséget ad arra, hogy a játékok öröme által a gyermekeink számára is befogadhatóbbá tegyük ezt az élni segítő és élni tanító világot."
Józsa Éva egyetemi docens, Nyugat-magyarországi Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar

A Népmesekincstár hét kötetből álló sorozata, melyet Bajzáth Mária mesepedagógus válogat, öt korosztálynak gyűjti össze a világ népmeséit: 0-4 éves, 4-6 éves, 6-8 éves, 8-10 éves gyerekeknek és a 11 éven felülieknek. A szülők és pedagógusok számára egyaránt hasznos gyűjteményeket a Népmesekincstár mesepedagógiájának két, a korosztályok igényeit követő módszertani kötete kíséri.

Meseterápia könyv borítója

Boldizsár Ildikó: Meseterápia
Magvető Kiadó, 2012

​​​​​​Boldizsár Ildikó könyve azoknak íródott, akik értik, vagy érteni szeretnék a meséket. A mesék a hagyomány által megszentelt tudás hordozói, s nemcsak vigaszt és bátorítást adnak, hanem arra is képesek, hogy bizonyos lelki és fizikai fájdalmakat enyhítsenek. A szerző korábbi, nagy sikerű meseválogatásai után új könyvében a mesék gyógyító erejének titkát kutatja, s kutatási eredményeit rendkívül közérthetően tárja elénk. Meseterápia című könyve bevezet a mesék hagyományába, rávilágít a közösségi meseélmény szertartásos, történelmi gyökereire, a népmese szerepére az egykori társas szabályrendszerek átadásában, és részletesen bemutatja azt a bölcsesség alapú terápiás eljárást – az általa kidolgozott Metamorphoses Meseterápiás Módszert –, amely hosszas kutatómunka eredményeként született. A mese gyógyító erejének bemutatására a szerző saját praxisából hoz példákat, s hasznos tanácsokat ad azzal kapcsolatban, hogyan tehetjük mindennapossá a meséket életünkben. A Meseterápia eredeti végkövetkeztetésekkel gazdagítja olvasóját, legyen bár szakember vagy laikus érdeklődő.

 

Hamupikőke Facebook profilja könyv borítója

Boldizsár Ildikó: Hamupipőke Facebook-profilja – Meseterápiás esetek
Jelenkor Kiadó, 2018

Boldizsár Ildikó legújabb kötete egyéni és csoportos eseteket mutat be a szerző praxisából, a problémák és a kliensek sokféleségével bizonyítva a meseterápia változatos és széleskörű alkalmazási lehetőségeit. Többek között egy motiválatlan gimnáziumi fiúosztály; börtönbüntetésüket töltő anyák és gyermekeik; egy sikeres, ám kórosan elégedetlen középkorú férfi; egy életközépi válságba került nő és egy szerelmi háromszögben vergődő, döntésképtelen pár történetét ismerheti meg az olvasó, a terápiához tartozó mesékkel együtt.

 

Dobj el mindent könyv borítója

Gombos Péter: Dobj el mindent, és olvass!
Pont Kiadó, 2013

Miközben még mindig vannak szépirodalmat faló könyvmolyok a környezetünkben, a többség szabadidejében inkább valamilyen digitális eszköz mellett találja meg szórakozását. Amikor néhány évvel ezelőtt egy hetedikes csoportot kaptam, rögtön elhatároztam, itt az idő, hogy bebizonyítsam, amiről addig „csak” prédikáltam. Ráadásul az alanyaim teljes mértékben megfelelőek voltak ehhez, mert a 14 gyerekből mindössze egy vallotta magát olvasónak, a többiek – saját elmondásuk szerint – soha (!) nem olvastak kedvtelésből. A program neve: „Dobj el mindent, és olvass!” A „játék” gyorsan kedvelt lett. Nem vagyok naiv, tudom, ezek a diákok az iskolából hazaérve még mindig előbb nyúlnak a távirányító vagy a számítógép után, mint könyvhöz. De a viszonyuk a könyvekhez, az olvasáshoz megváltozott. Remélhetőleg életre szólóan – vallja a szerző, aki ebben a kötetben közel húsz év tapasztalatait gyűjti egybe.

 

Azért olvasok, hogy éljek könyv borítója

Béres Judit: Azért olvasok, hogy éljek. Az olvasásnépszerűsítéstől az irodalomterápiáig
Kronosz Kiadó, 2017

Az olvasás egyike azon kreatív tevékenységeknek, amelyek magasabban szervezetté teszik az emberi személyiséget, vagyis egyszerre tölt be lelki zavarokat megelőző, egészségvédelmi és fejlesztő funkciót. Olvasmányaink azzal nyújthatnak segítséget szellemi-lelki jóllétünk megtalálásához és védelméhez, hogy támpontokat adnak érzéseink azonosításához, a viselkedésünkre való rálátáshoz, önmagunk és a világ jobb megismeréséhez és megértéséhez. Az e könyv fejezeteiben bemutatott projektek egy-egy lehetséges, bevált megközelítést képviselnek az olvasásnépszerűsítés, olvasásfejlesztés és az irodalomterápia rendkívül gazdag, változatos, folyamatosan alakuló területén. A könyv fókuszában – mindegy, hogy a kisgyermek olvasóvá neveléséről, a kritikai gondolkodásról, az élő könyvtárról vagy irodalomterápiás csoportokról van-e szó – végső soron mindig az olvasás kontextusában születő önismereti és társas élmény, illetve az ennek hatására létrejövő személyiségfejlődés és életminőség-változás áll.
A könyv szerzője a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar Kultúra-, Könyvtár- és Társadalomtudományi Intézetének oktatója, a pécsi biblioterápiás képzés alapító szakfelelőse, az Országos Széchényi Könyvtár munkatársa.

Piroska és a vegetáriánus farkas könyv borítója

Bárdos József: Piroska és a vegetáriánus farkas
Pont Kiadó, 2015

„Kalandozások a kortárs gyermekirodalomban”
„Nem mondok újat, ha azt állítom, hogy a mai magyar gyermekirodalom-kutatás elmarad attól, ami szükséges és elvárható volna.” Ezzel a mondattal indítja e könyvet a szerző, és – bele a dolgok sűrűjébe, ahogy ez „szükséges és elvárható”! – máris az irodalmi kánonok és ellenkánonok kritikai elemzésénél tart, hozzáértően, szellemesen és bátran veszi számba a kortárs magyar gyermekirodalmat. Tanulmányt ír a (mai magyar könyvpiacot is gügyögve elárasztó) rossz gyermekversről. Érthetőbbé elemzi a jó gyermekverset, a jó gyermekirodalmat. Kevesen merték ilyen következetesen nevén nevezni a kártékonyan rosszat; kevesen voltak képesek ilyen érzékenyen felismerni, és az igazi értékekre irányítani a figyelmet. Bárdos József fontos könyve gyakorlati segítséget kínál pedagógusnak, szülőnek a gyerekeknek szánt kortárs művek, szövegek közti eligazodásban. Hangsúlyozza „hogy a gyermek számára mennyire fontos a művészettel, az irodalommal való rendszeres találkozás.”
Dr. Bárdos József főiskolai tanár, gyakorló szülő, pedagógus, a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai karán dolgozik. Könyvét közérthető nyelve, élvezetes stílusa, humora alapján is jó szívvel ajánljuk mind a szakembereknek, mind a laikus érdeklődőknek. Szenvedélyesen és okosan érvelő könyve olvastán azt is megértjük, miért folytat, talán Don Quijote módján, szélmalomharcot a rossz minőségű, (ki)oktatni akaró, didaktizáló történetek ellen, és talán az is világosabbá válik, hogy milyennek kellene lennie a jó.