Vélemény

Allison Havey és Deana Puccio: Szex és lájk – könyvajánló

Napjainkban nehéz elsiklani afelett a tény felett, hogy bár a folyamatos információáramlás és netes jelenlét számos előnnyel jár, vannak veszélyek is, melyekkel nem árt tisztában lennünk. A generációs elmélet szerint a nemzedékek viszonya merőben eltérő a netes világhoz: a szülők és a kamaszok gyakran nehezen értenek szót, vagy egyáltalán nem találják a közös hangot – nem csak online, de az offline térben sem.

Házi: ki írja meg?

A képen egy házi feladatírás közben elálmosodó kisfiú látható.

Előző cikkünkben arra kerestük a választ, hogy kortársaikkal összevetve mennyire vannak leterhelve a magyar diákok a házi feladatokra fordítandó időt tekintve. Ehhez kapcsolódóan felmerül a kérdés: ha már otthon is folyamatosan az asztal fölé görnyedve látjuk gyermekünket, segítsünk-e neki, s ha igen, hogyan és milyen mértékben a tanulásban, illetve a háziírásban.

A kütyük korában is kellenek a közösségi élmények

A képen három fatörzsön ülő, térképet böngésző kiscserkész látható.

Az okostelefon-függés, más néven nomophobia létező jelenség, de csak kevesen tartják magukat függőnek. Az ezzel járó tanulási problémák és a valós kapcsolatok elsorvadása miatt ez talán még komolyabban érinti a fiatalokat, ezért ma üde színfoltot jelentenek azok a közösségek, ahol a testi-lelki képességek fejlesztése, a közösségépítés a fő cél. Ezúttal a cserkészetet és a Regnum Marianumot mutatjuk be.

Szexuális felvilágosítás (kis)kamaszkorban

Ha magából a szókapcsolatból indulunk ki, napjainkban tulajdonképpen anakronizmus a kamaszok szexuális felvilágosításáról beszélni, hiszen a világhálón a számtalan hiteles forrás mellett félrevezető információk is szép számmal hozzáférhetők a témával kapcsolatban, így gyakorlatilag bármiről tájékozódhat az érintett korosztály. A kérdés azonban megkerülhetetlen, és számtalan dilemmát vet fel a szülő szemszögéből: Nem késtem még el? Hogyan csináljam? Könyvet adjak a kezébe? Hagyatkozzak az internetre? Egyáltalán felhozzam magamtól a témát, vagy csak akkor, ha ő érdeklődik, illetve konkrét kérdésekkel jön?

Receptek az olvasóvá neveléshez

Az oktatás körüli nyilvános viták azt mutatják, hogy korunkban a legtöbben a magyartanítás hagyományos értékeit kérdőjelezik meg. Heves vitákat generál a kötelező olvasmányok, a memoriterek kérdése, illetve az is, hogy meg kell-e érteni több száz (vagy akár csak száz) évvel korábban élt eleink nyelvét, műveltségét, vagy sem egy 21. századi tanulónak. Vojtek Sándor, a tragikusan korán elhunyt szlovákiai magyar tanár és irodalomtudós írásaiból fény derülhet arra, mi az az ideális megközelítés, módszertani eszköztár, amivel korunk magyar tanárai hatékonyabban tudják munkájukat végezni, hivatásukat betölteni.

Táskamúzeum: visszatekintő a 2017-es programsorozatra

Balla Andrea írása. 2017. szeptember 25. és november 12. között került megrendezésre a nagysikerű országos rendezvénysorozat, a Múzeumok Őszi Fesztiválja. A korábbi évek sikerei és a programok iránti nagy érdeklődés idén is arra ösztönözte az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumot, hogy csatlakozzon ehhez a múzeum-népszerűsítő kezdeményezéshez.

„Sétálunk, sétálunk…” – S közben tanulunk

Az információszerzésnek napjainkban igen sok változatát éljük, hiszen televízió, rádió, internetes oldalak segítenek egy-egy témában elmerülni, legyen szó alsó tagozatos, középiskolai tanulóról vagy felnőttről. Magyarországon, szerencsére már több városban, egyre népszerűbbé váltak az alternatív, helytörténeti séták. A Tantrend a kínálatról, a sétákon hallottak hasznosításáról próbál körképet adni.

Az ideális tanár (3.)

Álomtanár. Ideális tanár. A szavak jelentőségén, súlyán elgondolkodva mindenki másra gondol. Hiszen a humán tárgyak oktatói lehetnek-e álomtanárok azok számára, akik a reálban jobbak. Mitől álomtanár az álomtanár? Haverkodik vagy tiszteletet vív ki? Szigorú, engedékeny vagy inkább tudatos? Figyelem! Szubjektív képsorok következnek.

Színház az egész iskola

A képen az előadás résztvevői láthatók.

Hogyan reagáljon egy tanár, ha valamelyik diákja videóra veszi az óráját? Mit lehet kezdeni a kirekesztéssel? Hogyan álljunk ki másokért? Ezek és hasonló kérdések merültek fel a Felelős Szülők Iskolája által 10-ik alkalommal megrendezett  Rögtönzött szülői értekezleten, melyen a Momentán Társulat (akiket jelen esetben Lisztes Linda, Harsányi Bence és Penke Bence képviselt) mellett Jocó bácsi, Pólus Enikő és Balogh Lali működött közre.